måndag 15 mars 2010

Hårlös?

Eddies lilla kompis Dino är en baddare på att rycka bort hårtofsen på Eddie. Detta har medfört att Eddies hårmängd uppe på skallen och runt nosen har minskat betydligt. Och snart ska vi på hundutställning...

Det löns inte att sätta fast någon snodd alls numera, så Eddie får gå runt med en hårgardin för ögonen, inte för det tycks bekomma honom annat än att han ibland går in i möbler och annat som står i vägen. Är det någon som har ett bra tips på hur man får en liten energisk Kooiker att sluta bita sin sin alltför snälla beardiskompis i skägget och hårtofsen så mottages det med tacksamhet snarast.

Helt hårlös är nu Eddie inte, senast i lördags blev han grundligt badad och putsad efter alla konstens regler, så nu glänser pälsen och böljar i luftdraget, som bara en ren och fin beardiepäls kan. Skönt att får bort några halvfulla schampo- och balsamflaskor också ;)

Både Dino och Eddie tränas i att sitta eller ligga kvar medan den andra blir tränad. Detta går förvånadsvärt bra, bara vi tar det i tillräckligt korta doser. Målet är att båda hundarna ska kunna ligga och se på i fem minuter, både med och utan störning. Än så länge klarar Dino ca 30 sekunder och Eddie 1,5 minuter med lite uppmuntran. Detta är annars ett bra sätt att hålla korta intensiva pass på, tycker jag. Eddie tränar jag inför eventuell start i lydnadsklass 1 och där ska ju hunden kunna ligga minst 2 minuter med andra hundar tätt inpå, jag fundera också på BH-prov med honom där ska hunden ligga medan en annan hund utför sitt program på samma plan, föraren ska stå med ryggen mot ca 30-40 meter bort. Så träning, träning behövs.

2 kommentarer:

  1. Om Eddie är det minsta lik sin syster så har han pannlugg så det räcker och blir över =)

    Viggo får också träna mycket på att ligga kvar, det är det moment han har svårast för just nu.

    SvaraRadera
  2. Här lider vi lite av samma sak. Kiira skalar Neiti... Neiti är väldigt tunn i pälsen numera =/.
    Men det har blivit bättre. Jag gjorde så att jag lade mej i de gånger jag såg att Kiira slet i pälsen, visst får dom leka men man ser ju när det går för "långt" och då tog jag bort Kiira.
    Roliga aktiveringsleksaker (bollar är väldigt populära hos oss) brukar få dom att tänka på annat =)

    Har du anmält både Dino & Eddie till Vasa? Styltar fortfarande omkring på kryckor så får väl nog plocka in en reservhandler åt Kiira, Mats får ju visa Neiti =).

    Ha de så bra och så hoppas jag vi ses i Vasa och hinner prata en stund =)

    SvaraRadera