måndag 19 april 2010

Vasa INT i dagarna två

Jepp, nu var det avklarat, en av Eddies sista och Dinos första officiella utställning i junior klass. Eddie fick surprise, surprise EH, vad annat suck... Nåväl han blev placerad som tvåa efter den enda hanen i öppenklass som fick ERI. Annars uppförde han sig utmärkt och vi var väl förberedda. Har tränat varje dag de senaste veckorna. Pälsen var i toppskick, jag har äntligen hittat rätt i schampo- och balsamjungeln samt börjat borsta i tid för att få bort alla gamla vinterhår. Förresten, nu är det gjort jag har inhandlat attiraljer för Eddies framtida kostymering, nämligen en vass sax och en klippmaskin. Nu var han ju så otroligt fin i sin blanka välskötta päls att det tar emot lite att sätta saxen i den, men i sommar ska han få ha kort päls är det tänkt. (få se om jag ångrar mig)

Om det är någon som missat det så finns det jättesöta beardisvalpar på kennel Svassas. Prima härstamning har de också så kolla in Svassas hemsida http://www.svassas.com/main.html

Söndagen förde med sig ytterligare ett tråkigt EH för Dinos del. Men även här var jag helnöjd med hunden. Ren och fin, han blev badad om tassar och mage just innan vi for till utställningen. Väl på plats gick han för 210 %, men vi var på plats i god tid och nog märktes det att träning ger färdighet. Visserligen var det lite stövarstuk på det hela, men han följde med i ringen mycket bättre än i Laihela och han visade tänderna fint samt stod någorlunda bra. Grattis! Marika och Orry, Mandy + familj, Roope + familj till ERI mm. samt Gitta och Kajsa till BIM och Cacib (Kajsa har också förra helgen stigit till 3:an i agility, mycket bra jobbat). Maricosan's uppfödargrupp fick även HP.

Även om resultaten inte blev de bästa så var det roligt att vara på utställning på hemmaplan, det är många man känner som man kan prata med en stund. Jag träffade inte på alla jag hade tänkt, så speciellt Kati ursäkta jag missade dig, men Neiti såg jag faktiskt då hon var på rasting med din mamma.

4 kommentarer:

  1. Jaså det är frisering på gång! Ska Eddie lägga utställningskarriären på hyllan för gott?

    SvaraRadera
  2. Så fort Charlie tar sitt sista Cert så blir det frisering här också:)
    Har helt missat din nya blogg så nu kan jag kommentera igen!!!

    SvaraRadera
  3. Nej klipp honom inte du kommer att ångra dig. När du sen vill att pälsen ska växa ut är det ett helvete med alla tovor när pälsen växer ut. Ge dig inte om sista certet det kommer. Molle päls var förjävlig när han var ung. Därför klippte jag ner honom men nu när han är lite äldre är den inte lika jobbig. Det tar dessutom nästan två år innan pälsen är klar efter en klippning. Lägg nu saxen och trimmen i skåpet.

    SvaraRadera
  4. Inget att be om ursäkt för. Hade själv fullt upp så hann inte alls gå och se mej omkring =(.
    Gick inget vidare för vår del heller i Vasa, men håller med om att det var skönt att inte vara tvungen att stiga upp mitt i natten för att hinna i tid och ställa iordning hunden. Har du funderat på några fler utställningar med Dino? Eddie förstår jag att inte ska på fler om du tänker börja frisera honom...

    SvaraRadera